5. Cemadat Nebatat Hayvanat İnsanat
Tıbbı Nebevi'nin mefhum ve mücessem kısmı, yani Soyut ve somut her şeyden bahseden bir ilimdir ilmi mizaç
Yaratılmış Her şeyin bir mizacı vardır
👉🏻 İlmi Mizaç sadece tıbbi bir konuyuymuş gibi anlatılıyor.
👉🏻İbni Sina'nın anlatımı işin Tıbbi kısmı
👉🏻 İlm-i Mizaç yalnızca tıpla ilgili bir konu değildir. Yeri gelir Sosyolojiden bahseder, Yeri gelir inşaat sektöründen bahseder, Yeri gelir çocuk gelişiminden bahseder, Yeri gelir kişisel gelişimden bahseder
👉🏻 İlmi mizacın mefhum ve mücessem kısmı yani soyut ve somut olan kısmı.
Somut olan, Gözle görülen elle tutulan beş duyuyla hissedilen kısmından;
biz daha çok tıbbı nebevi kısmında bahsediyoruz
Bunu anlamak için de bunları doğru düzgün tanımlayabilmek, yapılanları bilmek, arızaları veya tamiratları anlatabilmek için ise kainattaki özellikle dünyadaki türleri anlamamız lazım.
👉🏻Dört tür yaratık vardır Bunlardan birincisi cemaat, yani cansız varlıklar.
👉🏻Taş Toprak Kaya metal ve ametal olanlar. Bunların mizacı vardır.
👉🏻 nebatat:
bitkilerin tamamı tek hücreli bir yosundan tutun 3000-4000 yaşındaki Çınar ağacına varana kadar,
bunların içerisinde sebzeler meyveler çiçekler baharat türevleri, basit ve gelişmiş bitkiler.
👉🏻 Hayvanat:
Yine tek hücreli canlıdan suda yaşayan canlıya,
Toprağın altındaki solucandan yer altındaki siyah böceklere,
Gökyüzünün yüzlerce metre yüksekliğinde uçan akbabalardan kartallara,
memelilerden yumuşakçalara kadar olanlar.
💡👉🏻 insanat:
İşte tıbbı nebevide anlatılan kısım,
ama bunları bir başlık ilmi olarak da bir yerde, bilgi dağarcığında bulunsun.
İnsanat yani sağlıklı olan hastalanan ve tedavi edilen insan İlk üç türle de muhataptır.
İnsan cematatla da muhataptır, nebatatla da, hayvanla da.
Kısa konu başlıkları anlatmak gerekirse.
⚡Cematat dendiği zaman : metaller taşlar kristaller, toprak türevleri bunların tamamı.
⚡ Genel itibariyle Toprak türevleri taşlar Kayalar camlar,
👉🏻Ve toprak parçaları: kil, kireç beton taşlar Vesaire Vesaire.
👉🏻 Cemaatatın bu kısmı, yani cansız hareketsiz gelişmeyen, dış ortama tepki vermeyen, veya öyle görünen
Halbuki Ali İmran suresinde kayalardan da bahseder mealine bakarsınız.
Bu kısımda felsefeye bakabilirsiniz, felsefenin kötü kısmı değil. İnsanın fikriyatının çalışması gereken kısmı.
👉🏻 Toprak mizacının genelgeçer mizacı,
Soğukluğudur. Kendi içerisinde nispetleri vardır.
👆🏻 Cematatın evvelken yaşayan, ölmüş olan ahşap, (bir zamanlar canlı ağaçmış sonra ölmüş ahşap olmuş.)
💡Ahşap türevlerinin geneli sıcak kurudur
(Bunları Neden inceliyoruz Çünkü bunlar Yapı Malzemeleridir.
Ayağımızın altındaki döşemeler, içinde yaşadığımız evler.
💡Bunların içerisinde daha önceden canlı Hayvanlardan alınan parçalar.
Kemik takılar, deri elbiseler, yün giysiler
💡⚡ Yün giysiler sıcak kurudur.
bunlar ileride tedavi yöntemlerini analtırken, anlatacağımız zaman tavsiye edeceğimiz kıyafetlerdir.
💡⚡keten: bir zamanlar bitkiydi sonradan, yapı ve Tekstil malzemesi olarak kullanıldı. Artık cemaat Cansız.
Mizacı, soğuk kurudur
💡⚡Pamuk, bir zamanlar bitkiydi, sonradan iplik oldu eğrildi.
Mizacı, soğuk ıslaktır.
2.... Kainatta insanın muhatap olduğu ikinci tür: nebatat yani bitkiler.
Bunlar kimi zaman altında gölgelendiğimiz ağaçlar, üstüne basıp geçtiğimiz çimenler, kimi zaman bir deniz banyosunda bacağımıza değen yosunlar, kimi zaman soframızda bulunan tüm sebzeler ve meyveler.
Kendi içerisinde sıcak ıslak, soğuk ıslak, sıcak Kuru ve soğuk kuru olan mizaçları vardır.
4 mizaçtanda nebatat bulunur.
Yeşil sebzelerin, serinletici sebzelerin geneli soğuk ıslaktır
Salatalık, brokoli, taze fasulye, kıvırcık gibi, göbek salata, vs.
Tadı Keskin olan bir takım sebzelerin mizacı sıcak ıslaktır,
Reyhan nane maydanoz, sofralık fesleğen gibi
Kurutulduktan sonra ilaç olarak kullanılan baharatların, Keskin ve acı tatlı olanları, yakıcı olanları sıcak kuru
Ferahlatıcı ve sükunet verici olanları ekseriyatı soğuk ıslak,
Menekşe gibi
Kışın kullanılan sebze ve meyvelerin ekseriyatı, sıcak ıslak
Yazın mevsiminde tükettiğimiz meyve ve sebzelerin ekseriye soğuk ıslaktır, karpuz salatalık kiraz gibi.
Sonbahar meyveleri genellikle sıcak ıslak, sıcak kuru arasında değişir. Kavun, hünnap incir gibi.
3. Bazı Kelam kitaplarında, yaratılıştan bahseden kitaplarda, ara nispetler de vardır.
Cematat cansızlar içerisinde Nebatata en yakın olan Mercandır denir.
Mercan taşımsı bir yaratıktır. Ama büyür ve boy atar, bitkiye çok benzer.
Nebatatın içerisinde hayvanata en çok yakın olan, hurma ağacıdır diye bahsedilir. Bir hayvan gibi eşinin üstüne çıkarak çoğalır.Bir dişi ağaçi bir eril ağacın üzerine dallarını sürter, polenlerini diğerine bulaştırır. Bir hayvanın diğerinin üstüne çıkması gibi.
Hurma ağacının bu özellikleri vardır.
Dallarını birbirine temas ettirililir derler. Hatta kelam kitaplarında daha değişik şeyler de bahsedilir.
Bu hususta Erzurumlu İbrahim Hakkı hazretlerinin marifetnamesine bakabilirsiniz.
Hayvanat içerisinde ise insanata en yakın olan attır. Anlayışı, kavrayışı duygusu, düşüncesi, sadakati, sevgisi ile alakalıdır. Sahibini kurtarır, sahibinin arkasından vefat ettiğinde ağlar, hasret çeker.
İnsanatın arasında da melekuttan üstün kullar vardır. Marifetname okumalarımız var you tube da.
Hayvanların içerisinde en gelişmiş olanı, İslam alimleri at olarak söyler.
Darwinizimdeki gibi şempanze gibi söylemezler.
Hayvanat, hayvanlar:
Bunların mizaçları etleri, sütleri, yenilen içilen, birbirlerine karşı tavır ve davranışları,
Sürü halinde gezenler, münferit yaşayanlar, yeraltında duranlar, Deniz canlısı olması veya Kara canlısı olması, sürüngen olmaları, balık olmaları,
Deniz canlısı olup balık harici olan hayvanlar,
Ormanlık çayırlarda yaşayan hayvanlar,
bu hayvanların kendi içerisinde hangi coğrafyada, hangi türde bulunmaları,
Evcil veya vahşi olmaları,
💫Nispetlerine etki eder.💫
Mesela yaban koyunu da sıcak ıslatır, evcil koyun da sıcak ıslaktır.
Ama yaban koyunun nispeti, yaban koyuna nispetle, dağlarda gezdiği için daha kuruya kaçan bir nispettedir.
Bir dağ keçisinin eti de soğuk ıslaktır. Bir Çiftlik keçisi de soğuk ıslaktır.
Ama yabani keçi evcil keçiye nazaran nisbet farkıyla biraz daha kurucadır.
Balıklar hepsi soğuk - ıslaktır. Kendi içerisinde nispet farkları olmakla birlikte dip balıkları, orta balıkları ve yüzey balıkları (denizin içerisindeki bulunma durumları), kayalarda yaşamaları,
Kumsal üzerinde yaşamaları, dip kumları üzerinde yaşamaları ile nispet farkı vardır.
👍🏻Ama balıkların genel mizacı soğuk ıslaktır.
Deniz canlıları ahtapotlar midyeler, istiridyeler, istakozlar karidesler, denizde yaşamalarına rağmen sıcak ıslaktır.
Besleyici ve çok kuvvetlidir.
Hayvanatın içerisinde evcilleştirilen, daha önceki yabani hayvanlar, evcilleştirilmenin nispetini göre mizaçlarında değişiklikler olur.
Veya yeryüzünün neresinde bulunduklarına göre mizaçların yalnızca nispetlendirmeler bulunur.
Hayvanların arasındaki mizaç farkları budur
4...Cemaat Nebahatat ve hayvanat:
Mücessim olan, cismen ilmi mizaç tarafından tanımlanan yaratıklar.
Mefhumları daha sonra işleyeceğiz; yani duygusal, fikirsel, felsefevi , içsel olan yaratıkları daha sonra işleyeceğiz.
Önce elle tutulan gözle görülenlerin bahsini edelim kısaca. Çünkü bunların insan mizaçları üzerinde etkisi var.
Cemaat nebatat ve hayvanatta mizaç sabittir.
Yani balgami olan bir kanı, sovdavi olarak göremezsiniz. O hayvan balgamidir. Kendi içinde nispetleri vardır o ayrı.
Ama sıcak ıslak olan bir koyun etinin, soğuk ıslak olduğuna denk gelemezsiniz. Pişirme usulleri ile ancak farklılaşabilir. O başka.
Yakıcı olan bir biberin (sıcak kuru) serinletici etkisini, balgamı etkisini göremezsiniz. O sabittir.
İbni Sina, cematat, nebatat ve hayvanatta mizaçların değişmeme hikmetini,
Yani bu sene sıcak ıslak olan bir şey ertesi sene soğuk ıslak olsaydı, insanlar sıhhat bulamazdı. Bunların sabitliği Allah tarafından hikmeti budur.
Cematat, nebatat ve hayvanata nazaran 👉🏻 insanların mizacı ise: değişkendir.
İnsanlarda mizaç yaş olarak değişir.
İnsanlarda mizaç, Coğrafi, iklim olarak değişir.
İnsanlarda mizaç sıcağa, soğuğa, kuruya ve ıslağa maruz kalması ile değişir.
İnsanlarda mizaç gıdaların etkisi ile değişir. (Bunları gıdalar nedir bahsinde işleyeceğiz inşallah.
Gıdalar bugünkü anlatıma göre yalnızca yeme içme değil,
6 çeşittir.
Gıdalar görsel-işitsel tensel ruhsal yeme içme olarak 6 ana bölüme ayrılır.
Ve bunların anlaşılmasıyla, belirli bir periyoda, sistematize edilmesiyle, içselleştirilmesi ile,
Yani gözünün kulağının elinin burnunun, anlamlandırmanın yani analizinin de, yardımıyla kendisi artık, elindeki ders notları da gitse, sosyal medyada dijital ortamda çökse,
Kitapları da sobada yıkılsa o kişi artık bir mizaç dedektörüdür.
👍🏻İnsanatta mizaç, kavimler, hangi kavimler olduğu.
İnsanlarda mizaç kabileler. O kavmin hangi kabilesinden olduğu.
Anne-baba soy, sop cibilli mizacı. Bunlara bakılarak ölçümlenir, tartılır ve tanımlanır.
İnsanlarda mizaç hangi coğrafyada yaşadığı.
İnsanlarda mizaç o an hangi mevsimde yaşadığı da alkalıdır.
Bunun haricinde kültür, günün saatleri, mevsim dönümleri, yeri geldikleri zaman uzak yıldızların dahi çekim güçlerinin insanın mizacın da etkisi vardır.
İnsanlarda mizaç gıdalarla oluşur. Gıdalardan sebep arızalanır veya hastalanır. Ve yine gıdalarla tamir edilir.
-----------
SORULAR:
Her mizacin kendine has guzellikleri vardir.onemli olan mizacimizi Nur elementi devreye giriyor. İtidalde tutabilmek.burda
İlmi Mizaç ve İslam Tarihinden Notlar
Hz Ebubekir sovdavi mizaca sahip dört büyük sahabeden biriydi.
Sovdavi korkuları olandır. Endişeleri olandır sovdavi. İtidal durumunda tedbirli olandır.
Hz Ebubekir’in(ra) hal, hareket, davranış, hicret, islam öncesi ve kendi hilafeti dönemine baktığımızda tedbir üzere siyaset yapan bir büyüğümüz olduğunu görürüz.
Sovdanin bir özelliğide sadakattır.
Ebubekir (ra) o kadar sadıktır ki kendisi Resulullah’a hicret esnasında mağara arkadaşı olmuştur. Endişelenen Hz Ebubekir’e , Resullulah endişelenme Allah bizimle demiştir.
Kendisi Sıddık-ı Ekbedir. Bir mümin islamdan, Nurdan nasibini alırsa onda Hz Ebubekir’den bir parça vardır.
Bir mümin safravi ise, hareketlerinde,yapmış olduğu işlerde Hz Ebubekir’den bir parça vardır.
Hz Ebubekir Kuran’ı Kerim’in ciltlenmesini emretti. Yani sağlama aldı, sağlamcıydı.
Sahabeyi dışarı çıkarmadı kesinlikle.
İslamın temellerini, sarsılmaz bir binanın temelleri gibi oturttu.
Üstad Fatih Sinay
SORU: Udi Hindi munzicmidir hocam. Birde lavanda, inciri bunlara kac gun kullandiktan sonra mushil yapilmalidir?
CEVAP: Incir Hem munzic Hem mushil dir.
Udi hindi ise genel olarak antibiyotik etkiye sahiptir.
Bitkiler hakkında bilgi almak için YouTube de el Kanun okumaları 2. Cilt videolarını takip edin.
SORU: Pamuğun mizacı ve mizaç algısı bölge bölge farklılaşabilir, yani onlara öyle gelir.
CEVAP: Mizacın bölgelere göre farklılık arz etmesi:
Bazı droblar, el Kanun adlı okumalarımız var 2.nci cilt. Onlara bakın.
Bazı bitkiler için İran bölgesi farklı söylerken, Anadolu yöresi farklı anlatmış.
Şöyle diyenler de, vardır böyle diyenler de vardır diye bir şerh düşülüyor özellikle İbni Sina'nın el-kanun kitabında.
Peki biz bunu nasıl uygulamalıyız?
👉🏻 Toplumsal mizacı sıcak kuru olan Çin veya Uygurda, buranın alimleri varolan droptan kendi ilaçları daha da sıcak olduğu için Onlara soğuk geliyor.
Veya batıya bakalım, Yunanlı alimler Hipokrat, Galen, Tales, Antik Yunan'da yaşayanlar ise onların mizacı soğuk ıslak olduğu için, orta sıcaklıkta olan bitkinin mizacı, onlara sıcak geliyor.
Okulda yaptığımız bir de ney vardır. 3 tane bardak vardır Biri sıcak biri soğuk diğeri ılık.
Parmağımızı Sıcak suya koyduğumuzda arkasından Ilık suya koyduğumuzda ılık su bize soğuk gelir.
Yani alimlerin söyledikleri bilgileri çöpe atmayacağız, onların söyledikleri kendi toplumları içine olduğunu bileceğiz.
SORU: Munzic ve mushil geleneksel Tıp kitaplarında ders olarak işlenen ciddi bir konu başlığıdır.
Bu bize unutturuldu. Geleneksel Tıp kitaplarında, özellikle el kanun fit tıbba baktığımızda, özellikle münzicler ve mÜshiller diye konu başlığı vardır.
Aynı konu başlığında Tabip İbni Şerif'in Yadigârında, Abdülvehhab bin Yusuf ibni Ahmet el merdani'nin kitabul Müntehabında, yakın tarihte pof. Hayrendiş'in Mizacını tanı kitabında da bunlardan bahsedilmiştir.
Ne yazık ki günümüz diyetisyenleri Münziç denilen şeyden bîhaberlerdir.
Onlar yalnızca detoks dendiği zaman vücuttan yanlızca ödem atıcı ve yakıcı olan kürleri bilirler.
Geleneksel Tıp eserleri ise Elimizin altında.
Münzic, kelime anlamı nüzüc eden, pişen, pişiren, olgunlaştıran, yerinden kazıyan anlamlarına gelir.
Biz insan bedenindeki nüzücü anlatacağız.
Münzicler meselesini kısa anlatacağız çünkü biz birinci kurdayız.
İnsanda mizaç nasıl oluşur, insanda hılt nasıl oluşur, bu nüzücle olur. Bu insan bedeninin pişirme özelliğidir.
Bunun aşamaları vardır. 4 sebebi vardır. Dört sebepten biri aksarsa hılt düzgün bir şekilde olgunlaşmaz, istenen kıvama gelmez. Ayrıca konu başlığı var; Nüzüc
Ya ham, çiğ kalır veyahutta yanar.
👉🏻 İlaç münzic olanlar ise, onlar da pişirerek, kazıyarak, İnsan vücudunda ki, bugünkü anlamda toksini, zehiri ama nasıl toksin, ⚡💡👉🏻İnsanın dokusuna, kaslarına yapışmış olan özellikle
karaciğerine yapışmış olan,
kemik dokusuna dahi yapışmış olan,
veya beynine yapışmış olan yanık hıltların vücuttan kazılması, atılması işlemi. Bunu yapan ilaçlar, bitkiler, çeşitli karışımlar, kürlerdir.
Peki bu işlem nasıldır?
Yemek haddinden fazla pişerse yemek yanar. Tencerenin dibi tutar bu mantık.
Omurganın dibi tutar, karaciğerde çökeltiler oluşur. Dokulara kemiklere kadar işleyen yanık çökeltiler.
Münziç ilaçlar ise, bugünkü mantıkla Porçözler gibi, yağçözler gibi, bunun vücutta karşılığı olan ilaçlardır.
Böylelikle yanık hıltları vücuttan havalandırırlar, dolaşıma kazandırırlar.
Müshiller ise bunların vücuttan atılımını sağlarlar. Bunların en bilinenlerinden bir tanesi incirdir. Özellikle sonbahar meyvesidir.
Özellikle Sonbaharda vucuttaki hıtların çürümesine karşılık olarak, Allah c.c. özellikle ekilip biçilmemesine rağmen inciri bize hediye etmiştir. Arkasından lavanta gelir. Arkasından Sekencebin kürü.
Sekencebin kürü: https://www.instagram.com/p/Bdfz9qkFDOI/
Sekencebin şurubu hakkında:
Osmanlının, Selçuklunun ve evvelenin kullandığı mucize denilen karışımlarından
👉🏻1 kilo Üzüm sirkesi. 1 kilo kadar da bal.
25 gr kadar aspir, bir yumruk büyüklüğünde 👈🏻
Sekencebin ne işe yarar?
Kısaca sovdanın vücuttan atılmasına yarar.
Sovda vücutta genellikle çökeltiler halinde bulunur.
Sıhhi olanı, gayr-ı sıhhi olanı vardır
Dışarıdan alınan soğuk kuru gıdalar, haram gıdalar, bugünkü anlamda toksinlerin tamamı Sovda içerir.
Ve bu şurup bugünkü anlamda toksin atımı için birebirdir.
Yalnızca bağırsaktan değil, dokuların tamamından.
Sekencebin malzemeler:
1 ölçek bal
1 ölçek üzüm sirkesi
Aspir...
Bal ve sirke bir tencerede karıştırılır.
Yarı miktara gelinceye kadar kaynatılır. Aspir, tülbent ile yumak yapılır.
Kaynamadan Hemen sonra aspirli yumak bırakılır.
20-25 dakika demlemeden sonra küçük kavanozlara klasik konserve yapılır.
(Asla buz dolabına koymayın)
Kullanımı sovdavi hastalarınız için:
Sabah ve akşam olmak üzere bir bardak suya, bir çorba kaşığı kadar sekencebin karıştırın. Ve içirin.
Özel tavsiye sekencebinin kaynama esnasında çok keskin bir koku çıkar. Bu kokuyu orada bulunan herkese buyur olarak koklatin.
Mümkünse Tüm pencereleri kapalı tutun, kökü Tüm mekana yayılsın...
-----------
Balgami mizaçlar; kandırılmamaları için, nur elementine kaymalıdır.
Balgami mizaç:
Mizacında su elementi fazla. Nasıl ki suya bir iş yaptırmak için onu yükseğe çıkarmak lazım.
Balgami kişiyi de bizim taşımamız lazım, Emir ve komuta vermemiz lazım.
Allah'tan balgami bu konuda iyidir, Girdiği kabın şeklini alıyor ya.
Kendisine verilen işi yapar ama verilirken de işi birkaç kez tekrar etmek gerekir.
Balgami hastalıkların tedavi sürecinde onu biraz da korkutarak, kızdırarak, zorlayarak yapmak daha güzeldir.
Gerçekten onlara bir şey yaptırabilmek için onları gayrete getirmek, motivasyon etmek gerekir. Hararetini arttitmak.
Başka bir insanın balgamiyi yönetmesi gerekir.
Balgamı insanlar sürekli her ortamdan etkilenir 👉🏻 bunun için sürekli murakabe yapmali. Insan sürekli murakabe yapmalıdır, başıboş bırakılmamalıdır.
👉🏻 yaratıldınız diye başıboş bırakılacağınızı mı zannediyorsunuz diyor kur'an-ı Kerim. Kur'an bizi bizi anlatıyor. Namaz Günde 5 kere neden bir kere değil. Çünkü biz unutuyoruz boşluyoruz. Sabahtan Öğleye öğleden ikindiye... unutuyoruz.
En hayırlı amel az da olsa sürekli yapılandır hadisi var. Murakabe ve süreklilik gerekir insanda.
Insanın bedensel bozulmaların dan birisi 1. Hilt bozulması, 2. sürekliliğin bozulması.
Insan vücudundaki sıvıların akışının bozulması; lenflerinde damarlarında vücudunda ince sızan dokularındaki suların sürekliliğin olmasi gerekiyorsa, sosyal yaşantısında da sürekli bir deveran gereklidir.
Onun için diğer bir hadiste iki günü bir olan ziyandadır. Her gün yeni bir şey koymak zorundayız hayatımıza özellikle balgamilere. Kendileri yapamadıkları, zorlandıkları için biz yardım etmeliyiz.
--------------
Mizaç mutaala ları 2.
Bu ilmi öğreten hocaların mizacen nasıl olur sorusuna verilen cevaptır.
Toprak unsuru olan bir hocanın talebesi rencber veya arkeolog olmalıdır. O talebe hocayı bir tarla bilip, sabır ve sebatla toprağı havalandırmak veya ince fırça darbeleriyle hocasının derûnundaki hazine kıymetindeki bilgiye ulaşmak zorundadır.
Eğer Hoca cağlayıp akan bir nehirse, talebe elindeki kovanın hacmince bilgi alır.
Bazı hocalar kamp ateşi veya bir mangal alevi gibidir. Burada talebe Sadece kamp ateşinin başında oturursa yüzü aydınlanır Fakat sırtı üşür. Yok mangal gibi bir hoca mevzu bahis ise talebe çevirme tavuk gibi hareket halinde olmalıdır, yoksa bir tarafı yanar, diğer tarafı çiğ kalır.
Ammaaaa efil efil esen bir hocanız varsa korkmayın o iğne deliğinden bile geçip size o dersi illâ anlatır.
---
Mizacta ise tedavide bir kriter tespiti için.
1 4 ana mizaç.
2 kavmi özellik
3 cibilli miras.
4 iklimsel etki.
5 psikolojik birikim.
6 alınan eğitim.
7 yaşanılan hastalıklar.
Coğrafi etki.
8 kişinin anne karnında aldığı gıdalar.
9 kişinin hangi mevsim, coğrafya ve arazide doğduğu.
10 kişinin cinsiyet özelliği.
Insanda bu sebepten dolayı parmak izi nispetince mizaç vardır.
----
9 mizaç kuralı şudur.
1 itidal
2 sıcak
3 soğuk
4 ıslak.
5 kuru
6 sıcak ıslak
7 sıcak kuru
8 soğuk ıslak
9 soğuk kuru
Itidal mizaç yani ne sıcak ne soğuk ne ıslak ne de kuru olan mizaç durumu (ileride de işleyecegimiz itidaller bahsinde geniş çaplı olarak izah edilecek)
Bu mizaç durumu yer yüzünde yoktur. Mefhum bir bilgidir.
Bu bilgi madem yoktur Neden bahsedilir? Sorusunun cevabı ise.
Nasıl ki matematikte sıfır mefhumu gereklidir. Bu mizaç durumu da dört ana ve tekli mizacın çıkış noktasıdır. Örn: cetvellerde bulunan sıfır noktası gibi.
Tekli mizaclar vardır sıcak ,soğuk, ıslak , kuru.
Bu mizaclar genellikle sesler ve renkler.
Veya duyguların mizaç durumunu ölçmek gibi.
Örn: kırmızı sıcak renk.
Mavi soğuk renk.
Öfke sıcak araz.
Hüzün soğuk araz.
Bu konular 2. Kurda daha detaylı anlatılacak.
Bitki hayvan ve insan da ise.
Çiftli mizaç durumu olur.
Sıcak ıslak
Sıcak kuru
Soğuk ıslak
Soğuk kuru
Gibi.
Bu arada insanda birden fazla çiftli mizaç durumu da olabilir.
-------------
Ilkbahar meyvelerinin geneli soğuk ıslaktır.
Bu meyvelerin olgun halleri sıcak ıslak veya sıcak kuru olsa da, ham meyveler, olmamış tam pişmemiş meyveler; ham elma, yeşil erik ( erikler genelde soğuk ıslaktır ama yesil erik, tatlı erige nispetle daha da soğuk ıslaktır)
Çağla badem soğuk ıslaktır ( badem Normalde sıcak kurudur)
Ilkbahar meyvelerinin ilk turfanda çıkanları, diğerlerine nisbetle, aynı meyvenin diğer mevsimine nisbetle daha da soguk islaktir.
----------------------------
Her şey insanın mizacını değiştirir. Yeme-içme sesler kokular, iklim coğrafya bunların tamamından sebep Mizaç değişkenlik gösterir.
İnsanın İmtihan sahibi.
Insan yaratılanların en mutedili hem en mükemmeli.
Insan sürekli sürekli değiştiği için imtihan sahibi.
Belalar imtihanlar, zenginlik, fakirlik her şey insanın mizacini değiştirir.
Can çıkar huy çıkmaz derler Doğru mu?
Asli Mizaç değişmez. Mesela Hz Ömer Hep sert mizaçlıydı. Ama Müslüman olmadan önceki sertliği zalimane bir sertlikti.
Ama Müslüman olduktan sonra sertliği adalet için olan sertlikti; şeriati, fikhi sert.
----------------
Mizaç konusunda hakikaten uzmanlaşırsanız birileri sizin yanınızda konuşurken, onun robot resmini bile çizebilirsiniz.
Onun telefonla biriyle görüşürken bile üç aşağı beş yukarı saçının şeklinden Boyunu posunu, burnunun kemikli olup olmadığını, cildinin rengini, Elmacık kemiğinin çıkıntılı olup olmadığını gibi şeyleri çözebilirsiniz.
-------------
Liderlik duygusu olan ve liderliğe potansiyeli olan mizaçlar demevilerdir.
Ama "her şeyde benim sözüm geçsin" inadın da ise o kişi, o kişi de sovdavilik ve safravilik vardir.
Sıcak mizaçlar daha çok yöneticidir.
-------------------
Şu Mizaç daha makbukdür diye bir şey var mı?
Hayır yok. Sıhhat anlamında demevilik daha güzeldir. Kolay hastalanmaz hastalansa da güzel düzelir.
Tıbbi anlamda böyle ama karakteristik olarak hiç birbirine üstün değildir.
-------------------------
Mizacında ıslaklık baskın olanlar diğer toplumlara göre daha çok yönetilirler
Mizacında kuruluk olanlar daha inatçı toplumlardır.
Mizaç düzeldikçe insanların anlama kapasiteleri yükselir.
---------------
4 mizacın ilim öğretmesi:
Sovdaviler, deruni ve detayli anlatir.
Balgamiler, sakin ve Sükunetli anlatırlar.
Safraviler, şiddetli ve asabi anlatırlar ( otoriter değil.
Demevi, aşkla anlatir. Talebesinin her ihtiyacına cevap verir.
-------------------------------
İlim, bilim farķı:
İlim kesindir, bilim yoruma dayalıdır.
Mizaç ilimdir, mizacın yorumlanması bilimdir.
Fıkıh ilimdir mezhep görüşleri bilimdir.
Şafi'ye göre abdest böyle bozulur, hanefi'ye göre böyle.
Billimin ilahi bir çıkış noktası olması lazım. Çünkü fabrika ayarlarımızi bilen orası.
Kur'an-ı Kerim insanın kullanma kılavuzudur.
Çünkü yaratan üreten Allah'tır.
Kullanma kılavuzunu doğru anlayalım diye servisten adamlar göndermiş peygamberler gibi.
Varlığımıza gelen altı gıda
Tensel, dokunsal, işitsel, yeme, içme, ruhsal.
Ve bu birikimden dolayı oluşan 4 Mizaç.
------------------
Tutarsizlik neye göre kötüdür?
Seytan tutarlıdir, Allah'a bir kere isyan etmiştir. İsyanı'nın bütün suçunu da Allah'ın hesabına yazmıştır. Ve bu tutarlılık yüzünden de cehennem yolunda dümdüz gitmektedir.
Adem aleyhisselam da şeytana nispeten daha tutarsızdır.
Insanın işidir tutarsız olmak ve Allah'ın sevdiği Kulu insandır şeytana nazaran. Yanlışını anlamıştır tövbe etmiştir. Tutarlı olsaydı cehennemde ebedi çıkmayacaktı.
--------------
Bir müslümanın siyaset anlayışında 5 şey koruma altındadır; can, mal, nesil, akıl, namus.
Bu 5 şeyden bir tanesi bile eksik bırakılmışsa İslami bir siyaset değildir.
----------
Nur elementi nasıl olur?:
Istikamet üzere olur hep.
------------------
17 GRUP'TA SORULARA GÜZEL SES KAYITLARI İLE CEVAP VERMİŞ HOCA.
Yaratılmış Her şeyin bir mizacı vardır
👉🏻 İlmi Mizaç sadece tıbbi bir konuyuymuş gibi anlatılıyor.
👉🏻İbni Sina'nın anlatımı işin Tıbbi kısmı
👉🏻 İlm-i Mizaç yalnızca tıpla ilgili bir konu değildir. Yeri gelir Sosyolojiden bahseder, Yeri gelir inşaat sektöründen bahseder, Yeri gelir çocuk gelişiminden bahseder, Yeri gelir kişisel gelişimden bahseder
👉🏻 İlmi mizacın mefhum ve mücessem kısmı yani soyut ve somut olan kısmı.
Somut olan, Gözle görülen elle tutulan beş duyuyla hissedilen kısmından;
biz daha çok tıbbı nebevi kısmında bahsediyoruz
Bunu anlamak için de bunları doğru düzgün tanımlayabilmek, yapılanları bilmek, arızaları veya tamiratları anlatabilmek için ise kainattaki özellikle dünyadaki türleri anlamamız lazım.
👉🏻Dört tür yaratık vardır Bunlardan birincisi cemaat, yani cansız varlıklar.
👉🏻Taş Toprak Kaya metal ve ametal olanlar. Bunların mizacı vardır.
👉🏻 nebatat:
bitkilerin tamamı tek hücreli bir yosundan tutun 3000-4000 yaşındaki Çınar ağacına varana kadar,
bunların içerisinde sebzeler meyveler çiçekler baharat türevleri, basit ve gelişmiş bitkiler.
👉🏻 Hayvanat:
Yine tek hücreli canlıdan suda yaşayan canlıya,
Toprağın altındaki solucandan yer altındaki siyah böceklere,
Gökyüzünün yüzlerce metre yüksekliğinde uçan akbabalardan kartallara,
memelilerden yumuşakçalara kadar olanlar.
💡👉🏻 insanat:
İşte tıbbı nebevide anlatılan kısım,
ama bunları bir başlık ilmi olarak da bir yerde, bilgi dağarcığında bulunsun.
İnsanat yani sağlıklı olan hastalanan ve tedavi edilen insan İlk üç türle de muhataptır.
İnsan cematatla da muhataptır, nebatatla da, hayvanla da.
Kısa konu başlıkları anlatmak gerekirse.
⚡Cematat dendiği zaman : metaller taşlar kristaller, toprak türevleri bunların tamamı.
⚡ Genel itibariyle Toprak türevleri taşlar Kayalar camlar,
👉🏻Ve toprak parçaları: kil, kireç beton taşlar Vesaire Vesaire.
👉🏻 Cemaatatın bu kısmı, yani cansız hareketsiz gelişmeyen, dış ortama tepki vermeyen, veya öyle görünen
Halbuki Ali İmran suresinde kayalardan da bahseder mealine bakarsınız.
Bu kısımda felsefeye bakabilirsiniz, felsefenin kötü kısmı değil. İnsanın fikriyatının çalışması gereken kısmı.
👉🏻 Toprak mizacının genelgeçer mizacı,
Soğukluğudur. Kendi içerisinde nispetleri vardır.
👆🏻 Cematatın evvelken yaşayan, ölmüş olan ahşap, (bir zamanlar canlı ağaçmış sonra ölmüş ahşap olmuş.)
💡Ahşap türevlerinin geneli sıcak kurudur
(Bunları Neden inceliyoruz Çünkü bunlar Yapı Malzemeleridir.
Ayağımızın altındaki döşemeler, içinde yaşadığımız evler.
💡Bunların içerisinde daha önceden canlı Hayvanlardan alınan parçalar.
Kemik takılar, deri elbiseler, yün giysiler
💡⚡ Yün giysiler sıcak kurudur.
bunlar ileride tedavi yöntemlerini analtırken, anlatacağımız zaman tavsiye edeceğimiz kıyafetlerdir.
💡⚡keten: bir zamanlar bitkiydi sonradan, yapı ve Tekstil malzemesi olarak kullanıldı. Artık cemaat Cansız.
Mizacı, soğuk kurudur
💡⚡Pamuk, bir zamanlar bitkiydi, sonradan iplik oldu eğrildi.
Mizacı, soğuk ıslaktır.
2.... Kainatta insanın muhatap olduğu ikinci tür: nebatat yani bitkiler.
Bunlar kimi zaman altında gölgelendiğimiz ağaçlar, üstüne basıp geçtiğimiz çimenler, kimi zaman bir deniz banyosunda bacağımıza değen yosunlar, kimi zaman soframızda bulunan tüm sebzeler ve meyveler.
Kendi içerisinde sıcak ıslak, soğuk ıslak, sıcak Kuru ve soğuk kuru olan mizaçları vardır.
4 mizaçtanda nebatat bulunur.
Yeşil sebzelerin, serinletici sebzelerin geneli soğuk ıslaktır
Salatalık, brokoli, taze fasulye, kıvırcık gibi, göbek salata, vs.
Tadı Keskin olan bir takım sebzelerin mizacı sıcak ıslaktır,
Reyhan nane maydanoz, sofralık fesleğen gibi
Kurutulduktan sonra ilaç olarak kullanılan baharatların, Keskin ve acı tatlı olanları, yakıcı olanları sıcak kuru
Ferahlatıcı ve sükunet verici olanları ekseriyatı soğuk ıslak,
Menekşe gibi
Kışın kullanılan sebze ve meyvelerin ekseriyatı, sıcak ıslak
Yazın mevsiminde tükettiğimiz meyve ve sebzelerin ekseriye soğuk ıslaktır, karpuz salatalık kiraz gibi.
Sonbahar meyveleri genellikle sıcak ıslak, sıcak kuru arasında değişir. Kavun, hünnap incir gibi.
3. Bazı Kelam kitaplarında, yaratılıştan bahseden kitaplarda, ara nispetler de vardır.
Cematat cansızlar içerisinde Nebatata en yakın olan Mercandır denir.
Mercan taşımsı bir yaratıktır. Ama büyür ve boy atar, bitkiye çok benzer.
Nebatatın içerisinde hayvanata en çok yakın olan, hurma ağacıdır diye bahsedilir. Bir hayvan gibi eşinin üstüne çıkarak çoğalır.Bir dişi ağaçi bir eril ağacın üzerine dallarını sürter, polenlerini diğerine bulaştırır. Bir hayvanın diğerinin üstüne çıkması gibi.
Hurma ağacının bu özellikleri vardır.
Dallarını birbirine temas ettirililir derler. Hatta kelam kitaplarında daha değişik şeyler de bahsedilir.
Bu hususta Erzurumlu İbrahim Hakkı hazretlerinin marifetnamesine bakabilirsiniz.
Hayvanat içerisinde ise insanata en yakın olan attır. Anlayışı, kavrayışı duygusu, düşüncesi, sadakati, sevgisi ile alakalıdır. Sahibini kurtarır, sahibinin arkasından vefat ettiğinde ağlar, hasret çeker.
İnsanatın arasında da melekuttan üstün kullar vardır. Marifetname okumalarımız var you tube da.
Hayvanların içerisinde en gelişmiş olanı, İslam alimleri at olarak söyler.
Darwinizimdeki gibi şempanze gibi söylemezler.
Hayvanat, hayvanlar:
Bunların mizaçları etleri, sütleri, yenilen içilen, birbirlerine karşı tavır ve davranışları,
Sürü halinde gezenler, münferit yaşayanlar, yeraltında duranlar, Deniz canlısı olması veya Kara canlısı olması, sürüngen olmaları, balık olmaları,
Deniz canlısı olup balık harici olan hayvanlar,
Ormanlık çayırlarda yaşayan hayvanlar,
bu hayvanların kendi içerisinde hangi coğrafyada, hangi türde bulunmaları,
Evcil veya vahşi olmaları,
💫Nispetlerine etki eder.💫
Mesela yaban koyunu da sıcak ıslatır, evcil koyun da sıcak ıslaktır.
Ama yaban koyunun nispeti, yaban koyuna nispetle, dağlarda gezdiği için daha kuruya kaçan bir nispettedir.
Bir dağ keçisinin eti de soğuk ıslaktır. Bir Çiftlik keçisi de soğuk ıslaktır.
Ama yabani keçi evcil keçiye nazaran nisbet farkıyla biraz daha kurucadır.
Balıklar hepsi soğuk - ıslaktır. Kendi içerisinde nispet farkları olmakla birlikte dip balıkları, orta balıkları ve yüzey balıkları (denizin içerisindeki bulunma durumları), kayalarda yaşamaları,
Kumsal üzerinde yaşamaları, dip kumları üzerinde yaşamaları ile nispet farkı vardır.
👍🏻Ama balıkların genel mizacı soğuk ıslaktır.
Deniz canlıları ahtapotlar midyeler, istiridyeler, istakozlar karidesler, denizde yaşamalarına rağmen sıcak ıslaktır.
Besleyici ve çok kuvvetlidir.
Hayvanatın içerisinde evcilleştirilen, daha önceki yabani hayvanlar, evcilleştirilmenin nispetini göre mizaçlarında değişiklikler olur.
Veya yeryüzünün neresinde bulunduklarına göre mizaçların yalnızca nispetlendirmeler bulunur.
Hayvanların arasındaki mizaç farkları budur
4...Cemaat Nebahatat ve hayvanat:
Mücessim olan, cismen ilmi mizaç tarafından tanımlanan yaratıklar.
Mefhumları daha sonra işleyeceğiz; yani duygusal, fikirsel, felsefevi , içsel olan yaratıkları daha sonra işleyeceğiz.
Önce elle tutulan gözle görülenlerin bahsini edelim kısaca. Çünkü bunların insan mizaçları üzerinde etkisi var.
Cemaat nebatat ve hayvanatta mizaç sabittir.
Yani balgami olan bir kanı, sovdavi olarak göremezsiniz. O hayvan balgamidir. Kendi içinde nispetleri vardır o ayrı.
Ama sıcak ıslak olan bir koyun etinin, soğuk ıslak olduğuna denk gelemezsiniz. Pişirme usulleri ile ancak farklılaşabilir. O başka.
Yakıcı olan bir biberin (sıcak kuru) serinletici etkisini, balgamı etkisini göremezsiniz. O sabittir.
İbni Sina, cematat, nebatat ve hayvanatta mizaçların değişmeme hikmetini,
Yani bu sene sıcak ıslak olan bir şey ertesi sene soğuk ıslak olsaydı, insanlar sıhhat bulamazdı. Bunların sabitliği Allah tarafından hikmeti budur.
Cematat, nebatat ve hayvanata nazaran 👉🏻 insanların mizacı ise: değişkendir.
İnsanlarda mizaç yaş olarak değişir.
İnsanlarda mizaç, Coğrafi, iklim olarak değişir.
İnsanlarda mizaç sıcağa, soğuğa, kuruya ve ıslağa maruz kalması ile değişir.
İnsanlarda mizaç gıdaların etkisi ile değişir. (Bunları gıdalar nedir bahsinde işleyeceğiz inşallah.
Gıdalar bugünkü anlatıma göre yalnızca yeme içme değil,
6 çeşittir.
Gıdalar görsel-işitsel tensel ruhsal yeme içme olarak 6 ana bölüme ayrılır.
Ve bunların anlaşılmasıyla, belirli bir periyoda, sistematize edilmesiyle, içselleştirilmesi ile,
Yani gözünün kulağının elinin burnunun, anlamlandırmanın yani analizinin de, yardımıyla kendisi artık, elindeki ders notları da gitse, sosyal medyada dijital ortamda çökse,
Kitapları da sobada yıkılsa o kişi artık bir mizaç dedektörüdür.
👍🏻İnsanatta mizaç, kavimler, hangi kavimler olduğu.
İnsanlarda mizaç kabileler. O kavmin hangi kabilesinden olduğu.
Anne-baba soy, sop cibilli mizacı. Bunlara bakılarak ölçümlenir, tartılır ve tanımlanır.
İnsanlarda mizaç hangi coğrafyada yaşadığı.
İnsanlarda mizaç o an hangi mevsimde yaşadığı da alkalıdır.
Bunun haricinde kültür, günün saatleri, mevsim dönümleri, yeri geldikleri zaman uzak yıldızların dahi çekim güçlerinin insanın mizacın da etkisi vardır.
İnsanlarda mizaç gıdalarla oluşur. Gıdalardan sebep arızalanır veya hastalanır. Ve yine gıdalarla tamir edilir.
-----------
SORULAR:
Her mizacin kendine has guzellikleri vardir.onemli olan mizacimizi Nur elementi devreye giriyor. İtidalde tutabilmek.burda
İlmi Mizaç ve İslam Tarihinden Notlar
Hz Ebubekir sovdavi mizaca sahip dört büyük sahabeden biriydi.
Sovdavi korkuları olandır. Endişeleri olandır sovdavi. İtidal durumunda tedbirli olandır.
Hz Ebubekir’in(ra) hal, hareket, davranış, hicret, islam öncesi ve kendi hilafeti dönemine baktığımızda tedbir üzere siyaset yapan bir büyüğümüz olduğunu görürüz.
Sovdanin bir özelliğide sadakattır.
Ebubekir (ra) o kadar sadıktır ki kendisi Resulullah’a hicret esnasında mağara arkadaşı olmuştur. Endişelenen Hz Ebubekir’e , Resullulah endişelenme Allah bizimle demiştir.
Kendisi Sıddık-ı Ekbedir. Bir mümin islamdan, Nurdan nasibini alırsa onda Hz Ebubekir’den bir parça vardır.
Bir mümin safravi ise, hareketlerinde,yapmış olduğu işlerde Hz Ebubekir’den bir parça vardır.
Hz Ebubekir Kuran’ı Kerim’in ciltlenmesini emretti. Yani sağlama aldı, sağlamcıydı.
Sahabeyi dışarı çıkarmadı kesinlikle.
İslamın temellerini, sarsılmaz bir binanın temelleri gibi oturttu.
Üstad Fatih Sinay
SORU: Udi Hindi munzicmidir hocam. Birde lavanda, inciri bunlara kac gun kullandiktan sonra mushil yapilmalidir?
CEVAP: Incir Hem munzic Hem mushil dir.
Udi hindi ise genel olarak antibiyotik etkiye sahiptir.
Bitkiler hakkında bilgi almak için YouTube de el Kanun okumaları 2. Cilt videolarını takip edin.
SORU: Pamuğun mizacı ve mizaç algısı bölge bölge farklılaşabilir, yani onlara öyle gelir.
CEVAP: Mizacın bölgelere göre farklılık arz etmesi:
Bazı droblar, el Kanun adlı okumalarımız var 2.nci cilt. Onlara bakın.
Bazı bitkiler için İran bölgesi farklı söylerken, Anadolu yöresi farklı anlatmış.
Şöyle diyenler de, vardır böyle diyenler de vardır diye bir şerh düşülüyor özellikle İbni Sina'nın el-kanun kitabında.
Peki biz bunu nasıl uygulamalıyız?
👉🏻 Toplumsal mizacı sıcak kuru olan Çin veya Uygurda, buranın alimleri varolan droptan kendi ilaçları daha da sıcak olduğu için Onlara soğuk geliyor.
Veya batıya bakalım, Yunanlı alimler Hipokrat, Galen, Tales, Antik Yunan'da yaşayanlar ise onların mizacı soğuk ıslak olduğu için, orta sıcaklıkta olan bitkinin mizacı, onlara sıcak geliyor.
Okulda yaptığımız bir de ney vardır. 3 tane bardak vardır Biri sıcak biri soğuk diğeri ılık.
Parmağımızı Sıcak suya koyduğumuzda arkasından Ilık suya koyduğumuzda ılık su bize soğuk gelir.
Yani alimlerin söyledikleri bilgileri çöpe atmayacağız, onların söyledikleri kendi toplumları içine olduğunu bileceğiz.
SORU: Munzic ve mushil geleneksel Tıp kitaplarında ders olarak işlenen ciddi bir konu başlığıdır.
Bu bize unutturuldu. Geleneksel Tıp kitaplarında, özellikle el kanun fit tıbba baktığımızda, özellikle münzicler ve mÜshiller diye konu başlığı vardır.
Aynı konu başlığında Tabip İbni Şerif'in Yadigârında, Abdülvehhab bin Yusuf ibni Ahmet el merdani'nin kitabul Müntehabında, yakın tarihte pof. Hayrendiş'in Mizacını tanı kitabında da bunlardan bahsedilmiştir.
Ne yazık ki günümüz diyetisyenleri Münziç denilen şeyden bîhaberlerdir.
Onlar yalnızca detoks dendiği zaman vücuttan yanlızca ödem atıcı ve yakıcı olan kürleri bilirler.
Geleneksel Tıp eserleri ise Elimizin altında.
Münzic, kelime anlamı nüzüc eden, pişen, pişiren, olgunlaştıran, yerinden kazıyan anlamlarına gelir.
Biz insan bedenindeki nüzücü anlatacağız.
Münzicler meselesini kısa anlatacağız çünkü biz birinci kurdayız.
İnsanda mizaç nasıl oluşur, insanda hılt nasıl oluşur, bu nüzücle olur. Bu insan bedeninin pişirme özelliğidir.
Bunun aşamaları vardır. 4 sebebi vardır. Dört sebepten biri aksarsa hılt düzgün bir şekilde olgunlaşmaz, istenen kıvama gelmez. Ayrıca konu başlığı var; Nüzüc
Ya ham, çiğ kalır veyahutta yanar.
👉🏻 İlaç münzic olanlar ise, onlar da pişirerek, kazıyarak, İnsan vücudunda ki, bugünkü anlamda toksini, zehiri ama nasıl toksin, ⚡💡👉🏻İnsanın dokusuna, kaslarına yapışmış olan özellikle
karaciğerine yapışmış olan,
kemik dokusuna dahi yapışmış olan,
veya beynine yapışmış olan yanık hıltların vücuttan kazılması, atılması işlemi. Bunu yapan ilaçlar, bitkiler, çeşitli karışımlar, kürlerdir.
Peki bu işlem nasıldır?
Yemek haddinden fazla pişerse yemek yanar. Tencerenin dibi tutar bu mantık.
Omurganın dibi tutar, karaciğerde çökeltiler oluşur. Dokulara kemiklere kadar işleyen yanık çökeltiler.
Münziç ilaçlar ise, bugünkü mantıkla Porçözler gibi, yağçözler gibi, bunun vücutta karşılığı olan ilaçlardır.
Böylelikle yanık hıltları vücuttan havalandırırlar, dolaşıma kazandırırlar.
Müshiller ise bunların vücuttan atılımını sağlarlar. Bunların en bilinenlerinden bir tanesi incirdir. Özellikle sonbahar meyvesidir.
Özellikle Sonbaharda vucuttaki hıtların çürümesine karşılık olarak, Allah c.c. özellikle ekilip biçilmemesine rağmen inciri bize hediye etmiştir. Arkasından lavanta gelir. Arkasından Sekencebin kürü.
Sekencebin kürü: https://www.instagram.com/p/Bdfz9qkFDOI/
Sekencebin şurubu hakkında:
Osmanlının, Selçuklunun ve evvelenin kullandığı mucize denilen karışımlarından
👉🏻1 kilo Üzüm sirkesi. 1 kilo kadar da bal.
25 gr kadar aspir, bir yumruk büyüklüğünde 👈🏻
Sekencebin ne işe yarar?
Kısaca sovdanın vücuttan atılmasına yarar.
Sovda vücutta genellikle çökeltiler halinde bulunur.
Sıhhi olanı, gayr-ı sıhhi olanı vardır
Dışarıdan alınan soğuk kuru gıdalar, haram gıdalar, bugünkü anlamda toksinlerin tamamı Sovda içerir.
Ve bu şurup bugünkü anlamda toksin atımı için birebirdir.
Yalnızca bağırsaktan değil, dokuların tamamından.
Sekencebin malzemeler:
1 ölçek bal
1 ölçek üzüm sirkesi
Aspir...
Bal ve sirke bir tencerede karıştırılır.
Yarı miktara gelinceye kadar kaynatılır. Aspir, tülbent ile yumak yapılır.
Kaynamadan Hemen sonra aspirli yumak bırakılır.
20-25 dakika demlemeden sonra küçük kavanozlara klasik konserve yapılır.
(Asla buz dolabına koymayın)
Kullanımı sovdavi hastalarınız için:
Sabah ve akşam olmak üzere bir bardak suya, bir çorba kaşığı kadar sekencebin karıştırın. Ve içirin.
Özel tavsiye sekencebinin kaynama esnasında çok keskin bir koku çıkar. Bu kokuyu orada bulunan herkese buyur olarak koklatin.
Mümkünse Tüm pencereleri kapalı tutun, kökü Tüm mekana yayılsın...
-----------
Balgami mizaçlar; kandırılmamaları için, nur elementine kaymalıdır.
Balgami mizaç:
Mizacında su elementi fazla. Nasıl ki suya bir iş yaptırmak için onu yükseğe çıkarmak lazım.
Balgami kişiyi de bizim taşımamız lazım, Emir ve komuta vermemiz lazım.
Allah'tan balgami bu konuda iyidir, Girdiği kabın şeklini alıyor ya.
Kendisine verilen işi yapar ama verilirken de işi birkaç kez tekrar etmek gerekir.
Balgami hastalıkların tedavi sürecinde onu biraz da korkutarak, kızdırarak, zorlayarak yapmak daha güzeldir.
Gerçekten onlara bir şey yaptırabilmek için onları gayrete getirmek, motivasyon etmek gerekir. Hararetini arttitmak.
Başka bir insanın balgamiyi yönetmesi gerekir.
Balgamı insanlar sürekli her ortamdan etkilenir 👉🏻 bunun için sürekli murakabe yapmali. Insan sürekli murakabe yapmalıdır, başıboş bırakılmamalıdır.
👉🏻 yaratıldınız diye başıboş bırakılacağınızı mı zannediyorsunuz diyor kur'an-ı Kerim. Kur'an bizi bizi anlatıyor. Namaz Günde 5 kere neden bir kere değil. Çünkü biz unutuyoruz boşluyoruz. Sabahtan Öğleye öğleden ikindiye... unutuyoruz.
En hayırlı amel az da olsa sürekli yapılandır hadisi var. Murakabe ve süreklilik gerekir insanda.
Insanın bedensel bozulmaların dan birisi 1. Hilt bozulması, 2. sürekliliğin bozulması.
Insan vücudundaki sıvıların akışının bozulması; lenflerinde damarlarında vücudunda ince sızan dokularındaki suların sürekliliğin olmasi gerekiyorsa, sosyal yaşantısında da sürekli bir deveran gereklidir.
Onun için diğer bir hadiste iki günü bir olan ziyandadır. Her gün yeni bir şey koymak zorundayız hayatımıza özellikle balgamilere. Kendileri yapamadıkları, zorlandıkları için biz yardım etmeliyiz.
--------------
Mizaç mutaala ları 2.
Bu ilmi öğreten hocaların mizacen nasıl olur sorusuna verilen cevaptır.
Toprak unsuru olan bir hocanın talebesi rencber veya arkeolog olmalıdır. O talebe hocayı bir tarla bilip, sabır ve sebatla toprağı havalandırmak veya ince fırça darbeleriyle hocasının derûnundaki hazine kıymetindeki bilgiye ulaşmak zorundadır.
Eğer Hoca cağlayıp akan bir nehirse, talebe elindeki kovanın hacmince bilgi alır.
Bazı hocalar kamp ateşi veya bir mangal alevi gibidir. Burada talebe Sadece kamp ateşinin başında oturursa yüzü aydınlanır Fakat sırtı üşür. Yok mangal gibi bir hoca mevzu bahis ise talebe çevirme tavuk gibi hareket halinde olmalıdır, yoksa bir tarafı yanar, diğer tarafı çiğ kalır.
Ammaaaa efil efil esen bir hocanız varsa korkmayın o iğne deliğinden bile geçip size o dersi illâ anlatır.
---
Mizacta ise tedavide bir kriter tespiti için.
1 4 ana mizaç.
2 kavmi özellik
3 cibilli miras.
4 iklimsel etki.
5 psikolojik birikim.
6 alınan eğitim.
7 yaşanılan hastalıklar.
Coğrafi etki.
8 kişinin anne karnında aldığı gıdalar.
9 kişinin hangi mevsim, coğrafya ve arazide doğduğu.
10 kişinin cinsiyet özelliği.
Insanda bu sebepten dolayı parmak izi nispetince mizaç vardır.
----
9 mizaç kuralı şudur.
1 itidal
2 sıcak
3 soğuk
4 ıslak.
5 kuru
6 sıcak ıslak
7 sıcak kuru
8 soğuk ıslak
9 soğuk kuru
Itidal mizaç yani ne sıcak ne soğuk ne ıslak ne de kuru olan mizaç durumu (ileride de işleyecegimiz itidaller bahsinde geniş çaplı olarak izah edilecek)
Bu mizaç durumu yer yüzünde yoktur. Mefhum bir bilgidir.
Bu bilgi madem yoktur Neden bahsedilir? Sorusunun cevabı ise.
Nasıl ki matematikte sıfır mefhumu gereklidir. Bu mizaç durumu da dört ana ve tekli mizacın çıkış noktasıdır. Örn: cetvellerde bulunan sıfır noktası gibi.
Tekli mizaclar vardır sıcak ,soğuk, ıslak , kuru.
Bu mizaclar genellikle sesler ve renkler.
Veya duyguların mizaç durumunu ölçmek gibi.
Örn: kırmızı sıcak renk.
Mavi soğuk renk.
Öfke sıcak araz.
Hüzün soğuk araz.
Bu konular 2. Kurda daha detaylı anlatılacak.
Bitki hayvan ve insan da ise.
Çiftli mizaç durumu olur.
Sıcak ıslak
Sıcak kuru
Soğuk ıslak
Soğuk kuru
Gibi.
Bu arada insanda birden fazla çiftli mizaç durumu da olabilir.
-------------
Ilkbahar meyvelerinin geneli soğuk ıslaktır.
Bu meyvelerin olgun halleri sıcak ıslak veya sıcak kuru olsa da, ham meyveler, olmamış tam pişmemiş meyveler; ham elma, yeşil erik ( erikler genelde soğuk ıslaktır ama yesil erik, tatlı erige nispetle daha da soğuk ıslaktır)
Çağla badem soğuk ıslaktır ( badem Normalde sıcak kurudur)
Ilkbahar meyvelerinin ilk turfanda çıkanları, diğerlerine nisbetle, aynı meyvenin diğer mevsimine nisbetle daha da soguk islaktir.
----------------------------
Her şey insanın mizacını değiştirir. Yeme-içme sesler kokular, iklim coğrafya bunların tamamından sebep Mizaç değişkenlik gösterir.
İnsanın İmtihan sahibi.
Insan yaratılanların en mutedili hem en mükemmeli.
Insan sürekli sürekli değiştiği için imtihan sahibi.
Belalar imtihanlar, zenginlik, fakirlik her şey insanın mizacini değiştirir.
Can çıkar huy çıkmaz derler Doğru mu?
Asli Mizaç değişmez. Mesela Hz Ömer Hep sert mizaçlıydı. Ama Müslüman olmadan önceki sertliği zalimane bir sertlikti.
Ama Müslüman olduktan sonra sertliği adalet için olan sertlikti; şeriati, fikhi sert.
----------------
Mizaç konusunda hakikaten uzmanlaşırsanız birileri sizin yanınızda konuşurken, onun robot resmini bile çizebilirsiniz.
Onun telefonla biriyle görüşürken bile üç aşağı beş yukarı saçının şeklinden Boyunu posunu, burnunun kemikli olup olmadığını, cildinin rengini, Elmacık kemiğinin çıkıntılı olup olmadığını gibi şeyleri çözebilirsiniz.
-------------
Liderlik duygusu olan ve liderliğe potansiyeli olan mizaçlar demevilerdir.
Ama "her şeyde benim sözüm geçsin" inadın da ise o kişi, o kişi de sovdavilik ve safravilik vardir.
Sıcak mizaçlar daha çok yöneticidir.
-------------------
Şu Mizaç daha makbukdür diye bir şey var mı?
Hayır yok. Sıhhat anlamında demevilik daha güzeldir. Kolay hastalanmaz hastalansa da güzel düzelir.
Tıbbi anlamda böyle ama karakteristik olarak hiç birbirine üstün değildir.
-------------------------
Mizacında ıslaklık baskın olanlar diğer toplumlara göre daha çok yönetilirler
Mizacında kuruluk olanlar daha inatçı toplumlardır.
Mizaç düzeldikçe insanların anlama kapasiteleri yükselir.
---------------
4 mizacın ilim öğretmesi:
Sovdaviler, deruni ve detayli anlatir.
Balgamiler, sakin ve Sükunetli anlatırlar.
Safraviler, şiddetli ve asabi anlatırlar ( otoriter değil.
Demevi, aşkla anlatir. Talebesinin her ihtiyacına cevap verir.
-------------------------------
İlim, bilim farķı:
İlim kesindir, bilim yoruma dayalıdır.
Mizaç ilimdir, mizacın yorumlanması bilimdir.
Fıkıh ilimdir mezhep görüşleri bilimdir.
Şafi'ye göre abdest böyle bozulur, hanefi'ye göre böyle.
Billimin ilahi bir çıkış noktası olması lazım. Çünkü fabrika ayarlarımızi bilen orası.
Kur'an-ı Kerim insanın kullanma kılavuzudur.
Çünkü yaratan üreten Allah'tır.
Kullanma kılavuzunu doğru anlayalım diye servisten adamlar göndermiş peygamberler gibi.
Varlığımıza gelen altı gıda
Tensel, dokunsal, işitsel, yeme, içme, ruhsal.
Ve bu birikimden dolayı oluşan 4 Mizaç.
------------------
Tutarsizlik neye göre kötüdür?
Seytan tutarlıdir, Allah'a bir kere isyan etmiştir. İsyanı'nın bütün suçunu da Allah'ın hesabına yazmıştır. Ve bu tutarlılık yüzünden de cehennem yolunda dümdüz gitmektedir.
Adem aleyhisselam da şeytana nispeten daha tutarsızdır.
Insanın işidir tutarsız olmak ve Allah'ın sevdiği Kulu insandır şeytana nazaran. Yanlışını anlamıştır tövbe etmiştir. Tutarlı olsaydı cehennemde ebedi çıkmayacaktı.
--------------
Bir müslümanın siyaset anlayışında 5 şey koruma altındadır; can, mal, nesil, akıl, namus.
Bu 5 şeyden bir tanesi bile eksik bırakılmışsa İslami bir siyaset değildir.
----------
Nur elementi nasıl olur?:
Istikamet üzere olur hep.
------------------
17 GRUP'TA SORULARA GÜZEL SES KAYITLARI İLE CEVAP VERMİŞ HOCA.
Yorumlar
Yorum Gönder